Feledy Balázs:
TRANSZPARENCIA-c. kiállítás megnyitója
KARINTHY Szalon - Budapest,
2006. augusztus 25.
Az alkotóművész ma vagy az elmagányosodás időszakát éli vagy tudja keresni a közösség le-
hetőségeit. Mindkét érzést együtt is tapasztalhatjuk. A képzőművész persze ab ovo magányos,
az alkotómunka egyedüllétben folyik, mégis kell a művésznek a kollégiális együttesség. Kell
dialógusként, vissza jelzésként, ösztönzésként. Van, aki megtalálja ezt, s olyan aki nem. Van,
aki szenved ettől, s van, aki nem. Létezik olyan alkotóművész, akinek inkább szüksége van
a közösségre, s van, aki „megvan” enélkül is.
Sokféle művész közösség lehet, s az utóbbi másfél évtizedben megszaporodtak e kezdemé-
nyezések. Vannak területiek, szakmaiak, korosztályiak, kicsik, egy-két művészből állók és
nagyok, sok ezres taglétszámokkal, s vannak bíróságilag bejegyzett, jogilag is „fegyelmezet-
tek”, s lazábbak, kötetlenebbek, már-már baráti körök.
Az 5KOR művész csoport a kisebbek közé tartozik – „véletlenül” öt művész képezi tagságát -,
mindannyian kötődnek Budapest XVIII. kerületéhez, Pestszentlőrinchez, s megalakulásukat
egy sajátos indulat is vezérelte a társadalom atomizálódása, a sivár távlatok, a média dikta-
túra miatt. Kiemeltnek tekintik az elmélyült munkát, a mesterségbeli tudást, s egyfajta nem
belenyugodni attitűd is fűti őket. Az öt alkotóművész: Árvay Zolta, Bakos Tamás, Bodnár Imre,
Huller Ágoston és Magyar József. Különlegesség az is, hogy mindegyikőjük neve mellé írhat-
tunk volna egy szakmát – festő, grafikus -, ám épp az is jellemzi mindannyiuk szakmai
attitűdjét, hogy hivatásuk gyakorlása során kiléptek és kilépnek eredeti szakmájuk kereteiből,
szétfeszítik a megszokott követelmények határait, s mindannyian más területeken is értékes
alkotó tevékenységet folytatnak.
Az 5KOR csoport tagjai egy progresszív művészet eszmény képviselői, de ugyanakkor
fontosnak tekintik a hagyományokat, az azokra építhető, s azokból kiemelkedő erős szakmai-
ságot. Névválasztásuk persze utal létszámukra, egyben – gondolom - „egzaktan” jelzik, hogy
hány órakor írták alá közös, alapító nyilatkozatukat… De külön írva – öt kor – arra is utalhat
a névválasztás, hogy öt, más és más generációba tartozó művész hozta létre, akik a negy-
venes, ötvenes évek szülöttjei, s negyvenes, ötvenes, hatvanas éveikben járnak. Ez a körül-
mény csak fokozza összetartozásuk értékét, s az is, hogy mindannyian sokat képezték
magukat, mind az öten sokféle szakmai feladattal foglalkoztak és foglalkoznak.
Árvay Zolta univerzális alkotó személyiség. A grafika, a festészet, a kerámia készítés éppúgy
élete része, mint a művésztelep szervezés, vezetés, közéleti szakmai feladatok ellátása. Az
utóbbi években készített festményei a múltban kutakodva állítanak elénk nagyon is mai fel-
fogású, érzékeny, lírai műveket, melyekre jellemző a vegyes technika, kollázs elemek alkalma-
zása. Bakos Tamás a papíröntés, papírmerítés mestereként, egészen egyéni atmoszférájú
műveket készít, ahol a papír más természetes anyagokkal is dúsul (nád, toll, pihék stb.),
s teremtődik így egy egészen egyedi műtípus, mely a természet és művészet újszerű kapcso-
latát jelzi. Mindemellett a Budapesti Tanítóképző Főiskola tanszékvezető tanáraként fontos
missziót tölt be a magyar felsőoktatásban. Bodnár Imre rendkívül igényes rézkarcaival,
hidegtű metszeteivel tűnt fel. Feszült, zaklatott atmoszférájú nyomatai bizony a kondori
iskola egyéni folytatójának is mutatják. Erős irodalmi ihletettség jellemzi munkáit, s az
utóbbi időkben készített festményei új oldalát tárják fel értékes és mély alkotó személyi-
ségének. Huller Ágoston – a korelnök, a talán legaktívabb kapcsolat építő – a folyamatos
változás, átváltozás művésze. Felkészült tervező grafikus, képgrafikus, figurális és elvont
festő, akinek munkásságára eddig egyfajta tartalom centrikusság volt jellemző, filozófiai,
történeti érdeklődése folytán. Az utóbbi időkben készült érzékeny, a szakmai terület csínját
-bínját alkalmazni tudó pasztelljei új oldaláról mutatják be a művészt, aki monokróm, szubtilis
munkáin keresztül egy új művészi gondolkozás teremtője lesz. Magyar József festői munkás-
ságára erős koloritás, fejlett, sokirányú szín kultúra jellemző. Különös mesélőkedve, mint
- ahogy iróniára, sőt humorra is érzékeny piktúrája ritka színfolt kortárs festészetünkben.
Képépítésére egyéni repetitív szemlélet, struktúra teremtés is jellemző, s festői munkássá-
gával egyidejűleg plasztikákat is készít.
Az 5KOR művész csoport újabb kiállításával - a tagok kísérletező alkatának megfelelően
–a transzparencia, az áttetszőség, áttűnés, fény áteresztés jelenségével foglalkozik,
melyet az alkotók össze kapcsolnak a művek mobilitásával, mozgásával. A festészet,
a grafika technikáira nem jellemző a transzparencia, annál inkább bizonyos hagyományos
technikákra, például az üveg ablakra. Miként lehet ezt a különös fényjelenséget átemelni
a kortárs művészetbe? Miként lehet egyszerű, de leleményes eszköztárral új és újszerű
műveket teremteni, s ezáltal bemutatni a művész kreatív, innovatív személyiségét? Ezek
a kérdések foglalkoztatják az 5KOR művész csoport tagjait, remélhetően a szakmai
és közönség érdeklődést is kiváltva.